Koh Samui till Satun

Hej!
Nu har vi vart på resande fot i några dagar, därav ingen uppdatering.

Eftersom våra dagar här i Thailand gick ut den åttonde april var vi tvungna att åka över gränsen till något annat land.
Vi valde Langkawi, Malaysia, då det passade rätt bra i vår lilla resplan för Thailand.

Klockan sex på morgonen i söndags blev vi upphämtade av en minivan.

Hotellets frukost hade inte öppnat så tidigt, så de hade gjort varsin frukostlåda med korv, mackor, pålägg, färsk frukt och varsin apelsinjuice som vi kunde ta med. Hur gulligt?

Efter en stunds åkande bytte vi från minivanen till en buss som sedan tog oss till båten som skulle ta oss från Koh Samui till fastlandet.

När vi var framme på fastlandet åkte vi buss någon timme innan vi återigen fick byta till en svettig trång minivan för att färdas många timmar packade som sillar. (Men vi är vana vid det nu, En 10-timmars bussresa i 35 grader utan ac är piece of cake för oss nu, efter så många långa bussturer vi tagit).

Väl efter några timmar i minivanen blev vi än en gång avsläppta på en stor busstation, där vår sista minivan skulle ta oss till Satun som dagens resande skulle sluta vid.

Fanns inte en turist där och folk kollade på oss som vi blivit avsläppta av ett rymdskepp haha.
Denna tur tog ca två timmar.
Så efter 14 timmars resande blev vi äntligen avsläppta på hotellet vi skulle bo på, DD resort. Helt nybyggt så hur fint och fräscht som helst.
Satun är en stad där ytterst få turister stannar. Endast ett nattligt stopp för de som ska resa vidare, precis som oss. Vår slutdestination var ju Langkawi sen Koh Lipe.

När vi frågade om någon stans att äta lånade de ut sin fina moppe till oss bara sådär och sa att vi kunde åka i stan och kika. Det tog en bra stund innan vi hittade en restaurang där de hade meny på engelska och kunde prata det.
Alla andra ställen vi kom till blev de helt fnittriga när vi kom, så ovana med turister. Men det är kul det också!

På morgonen blev vi körda till piren där båten mot Langkawi skulle gå från, av hon som ägde hotellet. Hur snällt som helst!

Båten över till Langkawi tog ca 2 timmar fick varsin stämpel i passet och sedan var vi inne i Malaysia.
Väl där tog vi oss lite mat och köpte biljetter till Koh Lipe. Och några timmar senare var vi framme på denna fantastiska ö!

Mer om vad vi gör här på Koh Lipe berättar jag i nästa inlägg. Men som ni ser, det blir en hel del resande då vi väljer att ta alla resor landvägen istället för flyg. Man får ju uppleva så mycket mer.